הכר את הגרר

הגרר לסוגיו {רכב גרירה וחילוץ} והציוד הנדרש לגרירה וחילוץ.

רכב לחילוץ וגרירה


גרר גרירה וחילוץ קל קבוצה א

רכב בעל כושר גרירה נשלטת עד 2500 ק"ג.

רכב כזה-מיועד בעיקר לגרירה ועל כן אין עליו מתקן לחילוץ.

הכננת המותקנת בגרר קל משמשת להרמה בחצי מתלה או להעמסה על מובילית .

ולא משמשת לחילוצים כלל.

גרר לחילוץ וגרירה- קבוצה ב'

רכב גרר עם שלדה של  משאית. רצוי שתהיה לו הנעה בכול הגלגלים.

גרר זה מצויד במתקנים אלה:

עגורן מנוף או זרוע קבועה.

כננת אחורית.

כננת קדמית (לגרר בעל כושר גרירה נשלטת מעל 2501  ק"ג).

מייצבים הידראוליים.

גלגלות להכפלת כוח ולשינוי כיוון.

ציוד חובה וציוד עזר לגרירה וחילוץ

ברכב גרר – חייבים להימצא מתקנים, ציוד ואביזרים שיאפשרו פתרון בעיות המתעוררות בשטח לשם ביצוע של עבודת חילוץ וגרירה במקצוענות וביעילות.

ציוד חובה בגרר-

1.כננת אחורית.

2.מנוף דקר(לום) 90 ס"מ.

3.משולש גרירה.

4.שרשרות או תלי כפול.

5.זוג נעלי ביטחון.

6.פנס מהבהב צהוב על תא הנהג (60 וואט).

7.זרקור מיטלטל או קבוע(בעל עוצמה של אור דרך).

8.ערכת תאורה לנגרר.

9.שלטי גרירה.

10.שלט העסק.

11. 2 מטפי כיבוי אש ( 2 ק"ג כול אחד).

12.עזרה ראשונה.

13.את חפירה.

14.דלי חול.

ציוד חובה בגרר חילוץ

16.עגורן זרוע (בחלק מהרכבים).

17.כננת קדמית.

18.גלגילות.

ציוד עזר הדרוש לפעולת חילוץ(כלי עבודה)

1.ארגז כלים.-ארגז המכיל כלי עבודה של מכונאי,מסגר,נגר וכדומה. רצוי שיהיו גם כלי גינון, כגון מסור לניסור של ענפי עץ.

 

מטרות החילוץ, מידע והכנות

  • חילוץ-העברה של רכב או ציוד, מהמקום בו הוא יצא מכלל פעולה אל מקום ממנו ניתן לפנות אותו בגרירה.
  • מטרות החילוץ-להסיר הפרעה מדרכי תנועה ולהגן על המחולץ מנזק נוסף.
  • הקדמה-

עבודת החילוץ עלולה להיות קשה ומסובכת ומסוכנת.

רכב שנפגע בתאונה או הידרדר לתהום-נמצא בדרך כלל במצב רעוע ,וכול תזוזה שלו עלולה לגרום להתמוטטות נוספת או התפרקות של חלקים.

צוות החילוץ מוזעק לעיתים לחלץ ציוד וכלי רכב כבדים, המוטלים במיקום ותנוחה המכבידים מאוד על חילוצם.

על כן-יש לבחור בקפידה את הציוד העומד לרשות הצוות .

הציוד אמור להתאים למשימות החילוץ ולרכב החילוץ.

הצוות חייב להכיר את ציוד החילוץ העומד לרשותו ולדעת להשתמש בו במיומנות.

  • עבודת החילוץ כוללת תחומי מקצוע שונים-מכונאות, מסגרות, חשמלאות, נגרות ועוד.
  • לעיתים עדיף לתקן בשטח מכלול כזה או אחר ברכב כדי שהמחולץ יוכל לנוע באופן עצמאי, או לפרק מכלולים שנפגעו כדי לייעל את פעולת החילוץ.
  • צוות החילוץ צריך להכיר סוגי רכב שונים, כדי לזהות את נקודות התורפה שלהם, היכן מותר לקשור אליהם כבל או שרשרת וכיצד לטפל בהם מבלי לגרום לנזק נוסף.
  • על הצוות לדעת לחשב במדויק את הכוח הדרוש לחילוץ של ציוד או רכב ,כאשר הוא שקוע בסוגי קרקע שונים, בשטח ישר או במדרון, כאשר מצבו תקין או אם חסרים בו גלגלים.
  • הצוות חייב לדעת מהו העומס המותר על פריטים שונים של ציוד החילוץ ותכונותיהם האופייניות.
  • מצבים המחייבים פעולת חילוץ
    • הכרחי לבצע פעולת חילוץ כאשר הרכב אינו יכול לנוע כתוצאה של תאונה, הידרדרות לתהום, שקיעה בבוץ או בחול, או אם התקלקל הרכב ואי אפשר לתקן אותו בשטח ולהחזירו לכשירות.

       1.שקיעה בחול או בבוץ-במצב כזה של חילוץ ניתן לבצע חילוץ מאולתר.

       2.הרכב מקולקל –עדיף תמיד כי הרכב יגיע בכוחות עצמו ולא בגרירה. על כן צריך לנסות לתקן אותו

         בשטח. רק אם ניסיון התיקון אינו אפשרי או עלול לגרום לסיכון ולנסיעה לא בטוחה –יש לבצע גרירה.

       3.תאונה- אם הרכב היה מעורב בתאונה- חשוב לבדוק היטב את מצב המכלולים והאביזרים, לחזק או

                     לפרק (לפי העניין) ,לרוקן נוזלים וכדומה.

       4.הידרדרות לתהום-כאשר רכב מידרדר לתהום ,כתוצאה של תאונה, החלקה, או אובדן שליטה-מחייב

           המצב חילוץ בעזרת צוות מיומן. זהו מצב החילוץ המסובך ביותר ויש להקפיד על כמה כללים,

           אותם יש ליישם עוד לפני שמתחילים במלאכת החילוץ.

    הכללים הם:

    • ראש צוות-בעבודות מורכבות-פועל צוות של 2 אנשים או יותר. יש לקבוע מראש בכול צוות, אחראי יחיד.
    • כאשר אין שדה ראיה בין המחלץ והמחולץ –יתייצב ראש הצוות במקום ממנו יוכל לראות ולהיראות.
      • איתות-אנשי הצוות צריכים להיות מיומנים במתן סימנים מוסכמים ובזיהוי של איתותים אותם הם מעבירים זה לזה.
      • סבלנות-עבודת החילוץ מסובכת. אין לדעת מראש כמה זמן תימשך. יש לשמור על סבלנות וקור רוח .חוסר סבלנות גורם לחוסר שיקול דעת והמצב עלול להידרדר לאסון.
      • דייקנות-יש לחשב במדויק את הכוח הדרוש לחילוץ ולוודא כי מרכיבי ציוד החילוץ מתאימים מבחינת העוצמה הנדרשת ובינם לבין עצמם.
      • בטיחות-חיונית שמירה על הבטיחות ועל שלום העובדים. אין להתפשר בנושא זה.

                     יש להשתמש בלבוש מגן הכולל כפפות ,משקפי מגן ונעלי בטיחות.

                     במהלך פעולות החילוץ יש להימנע ממאמץ יתר ,סחיבה או הרמה של משקל רב מדי לבד.

                     יש להישמר מפני חום ממושך וסכנת התייבשות.

    • הכנה לחילוץ-הערכת מצב
    • כאשר מגיעים לאתר הפעולה- יש לבצע מספר בדיקות:

      • קובעים מה מצב הציוד,או מצב הרכב אותו יש לחלץ.
      • בודקים את אזור העבודה ומאבטחים אותו.
      • מתחילים לחשב עומסים וכיוונים –כדי לקבוע את מערך החילוץ.

      לקביעת מצב הרכב הנפגע בודקים:

      אם הוא עומד על הגלגלים, מונח על צידו, או על הגג.

      אם התפרקו סרנים או מכלולים.

      אם נפגע המטען וכיצד אפשר לפרק אותו.

      אם עלולה לפרוץ שריפה בשל דלק שנשפך.

    • הכנה לחילוץ-הטיפול הנדרש במצבים שונים של הרכב
    • 1. כאשר הרכב עומד על הגלגלים-
    • אם הרכב עומד בכיוון הגרירה-אין בעיה. אם הרכב עומד כשפניו לכיוון אחר-יש להפנות אותו על ידי מערכת החילוץ לכיוון רכב החילוץ.
    • קודם כול יש לייצב את הרכב המחולץ כדי למנוע תזוזה. זאת עוד לפני רתימה של כבל המשיכה.
    • בסיום הרתימה ולפני תחילת המשיכה-חשוב לשחרר את בלם היד .(ברכב כבד את הבלם העצמאי-
    • מקסי ברקס).
    • 2.כאשר הרכב מונח על צידו או על גבו-
    • רכב קטן :כשהרכב קטן ממדים-אפשר להפוך אותו בעזרת כמה אנשים.
    • כאשר אין עזרה –רותמים את כבל הכננת אל בסיסי הקפיצים (הקדמי והאחורי) באמצעות תלי שרשרת כפול ומושכים באמצעות כבל הכננת חילוץ.
    • לעיתים יש צורך לתקוע יתדות וטריזים ולרפד אותם לפני הגלגלים הסמוכים לקרקע. זאת כדי שאפשר יהיה להפוך את הרכב מבלי שיתחיל להיגרר על הקרקע.
    • אם הקרקע קשה –מרפדים את נקודת הפגיעה של הצמיגים בקרקע.
      • רכב משא: כשהרכב גדול ממדים, וצריך להפוך אותו-משתמשים בשתי כננות (את הכבלים קושרים אל אוזני הקפיצים).
      • כננת אחת-מושכת כדי להפוך את הרכב.
      • הכננת השנייה-בולמת את הרכב (כדי שלא ייפול כשיגיע לנקודת שיווי המשקל) .
      • במקום הכננת השנייה ניתן להיעזר ברכב נוסף כבלם.
      • יש להימנע מפגיעה בתא הנהג. אם יש לרכב ארגז מטען-הוא עלול להימעך תוך כדי הפיכת הרכב .

         יש למנוע זאת על ידי הצבה של תמיכות עשויות מקורות עץ בין דפנות תא המטען (מבפנים).

        • אוטובוס: כדי להפוך אוטובוס המונח על צידו- יש לקשור קורה פנימית לרוחב החלונות כדי לפזר את הלחץ של כבלי המשיכה והבלימה על שטח גדול.
        • הדבר מונע עיוות של המרכב.

        3.סרנים שהתפרקו מהרכב-

        מצב כזה עלול לגרום התנגדות גדולה יותר לגרירה. אם חסר סרן קדמי- אפשר להקטין את ההתנגדות, אם מאפשרים לשלדה עצמה להחליק על הקרקע.

        לשם כך –מניחים את קורות השלדה על לוחות (עץ או מתכת) כך שישמשו כמגלשות , או משתמשים במשטח דומה, אותו קושרים אל כבל החילוץ כדי שינוע עם המחולץ.

        4.מכלולים שהתפרקו מהרכב-

        חלקים כאלה עלולים להישמט או להינזק. חשוב לחזק או לפרק אותם לפני החילוץ.

        יש לפרוק מטענים שנשארו על הרכב עוד לפני התחלת החילוץ.(יהיה פחות עומס חילוץ).

        5.סכנת אש-

        רכב שהתהפך ,או נפגע בתאונה ונזלו ממנו דלק או שמן-עלול להידלק ולהישרף.

        יש להרחיק כול גורם העלול להצית אש (שברי זכוכית למשל).

        להיזהר תוך כדי גרירה משפשוף שיגרום לגיצים ,ולהכין בהישג יד מטף כיבוי אש תקין.

      •